Thursday, September 18, 2008

Juadah Ramadhan dan Lempeng Nenek

Sepanjang Ramadhan ini, baru 2 kali ana berkesempatan ke Pasar Ramadhan di Taman Mawar. Penjual pun taklah ramai sangat. Tak seperti di Pasar Ramadhan di Taman Air Biru. Juadahnya biasalah, lauk pauk, kuih muih dan pelbagai jenis air. Kalau bawa anak-anak, memanglah macam-macam yang mereka hendak, tak dibelikan kesian sebab dah sehari suntuk belajar berpuasa, so ikutkan ajelah...
Namun yang menarik perhatian ana adalah "gerai lempeng 60'an" oleh seorang pakcik. Rasa-rasanya tahun sebelum ini tak ada, tahun ini baru timbul. Seingat ana yang berasal dari kampung ni, (Kg. Sungai Karang, Kuantan), waktu kecil-kecil dulu, mak selalu buatkan lempeng, pelbagai jenis lempeng, ada lempeng kelapa, lempeng pisang, lempeng sagu dan lempeng tepung semata-mata dan dicecah dengan gula atau ikan masin. Itu cerita tahun 60 'an tapi dah masuk tahun 2008 ni, lempeng dah ada harga. Lempeng kosong harga RM1.00 dan lempeng kelapa berharga RM1.50. Itu pun berkerumun orang nak membeli.
Ana teringat bila berkunjung ke Kg. Plentong Tengah, anak-anak mesti mencari lempeng Nenek Ramlah (Ibu angkatku yang menjaga Along dari usia 2 bulan hingga 7 tahun). Lempeng nenek juga yang sedap. Semoga Nenek Ramlah sihat-sihat selepas operation baru-baru ini.

Baru-baru ini, adik bongsu ana yang tinggal di Kuala Lumpur datang ke rumah, kebetulan ada urusan kerja dan sempat berbuka di sini. Menurut beliau, di KL dah tak jumpa lagi harga kuih 3 seringgit. Kat sana rata-rata harga kuih 5 keping 2 ringgit. Suami isteri bekerja, tak sempat nak memasak untuk juadah berbuka, beli aje lebih mudah tetapi kekadang tu makanan yang dibeli tak ada rasa, dan cepat basi. Beginilah kehidupan di bandar, semakin maju kita, semakin tinggi yang perlu kita bayar untuk menampung kos kehidupan. Itulah dunia.

Wednesday, September 17, 2008

LAWATAN KE PAPG

Awal-awal lagi Caca dah set alarm h/phone sebagai reminder bahawa 16 September 2008 adalah hari lawatan Ke Perpustakaan Awam Pasir Gudang. Rasanya bukan Caca saja yang sedemikian, tapi mungkin juga anak-anak yang lain.
Bagi mereka pergi lawatan adalah sesuatu yang menyeronokkan lebih-lebih lagi dapat naik bas sekolah panjang warna kuning. Bukan senang nak naik bas sekolah sebab hari-hari naik kereta ibu ayah atau naik van pakcik makcik. Keseronokan jelas terpancar di wajah-wajah comel mereka!

Seperti yang dirancangkan, hari ini murid-murid 6 tahun Cawangan Taman Mawar seramai 62 orang (sesi pagi) dan diiringi oleh 6 orang guru pengiring sampai di PAPG dan disambut mesra oleh petugas-petugas PAPG yang cantik-cantik belaka. Mereka diberi penerangan tentang fungsi perpustakaan sebagai pusat gedung ilmu, segala peraturan yang perlu dipatuhi, kemudahan-kemudahan yang terdapat di perpustakaan, cara bagaimana meminjam buku dan akhirnya mereka diberi peluang untuk memilih dan membaca buku kegemaran mereka di Children Corner. Melihat gelagat mereka, memang menyeronokkan. Apakan tidak, bila buku terlalu banyak, ambil yang ini tak best, yang itu pun tak best. Agaknya rambang mata lihat buku yang bermacam-macam tu. Macam rambang mata kat pasar Ramadhan!!

Lawatan selama sejam di PAPG terasa amat singkat. Sebelum pulang, anak-anak diberikan cenderahati Colouring Book yang berupa gambar-gambar menarik di Pasir Gudang. Apatah lagi, makin melebarlah senyuman mereka. Cikgu-cikgu pun dapat cenderahati juga, siap dengan beg sekali. Hilang penat cikgu...

Apapun ana mengucapkan "terimakasih daun keladi" khas kepada pihak PAPG terutama Bossnya Pn. Roslina Mohd. Othman dan petugas-petugas yang lain. Tak lupa juga kepada Pihak Berkuasa Tempatan Pasir Gudang yang sekarang ni telah ditukar nama kepada Majlis Perbandaran Pasir Gudang. Insyaallah anak-anak dari cawangan lain akan menyusul kemudian seperti yang telah dijadualkan.

Untuk pengetahuan ibubapa yang ingin membuat kad pinjaman buku di PAPG, beginilah caranya:
1) Pergi ke PAPG dan isi borang keahlian perpustakaan.
2) Jangan lupa bawa salinan surat beranak anak-anak. Tak perlu bawa gambar. Tak pelu cop tadika.
3) Bayaran RM4.00 (RM3 untuk yuran tahunan dan RM1 untuk gambar) dikenakan untuk keahlian kanak-kanak dan RM11.00 (RM10 untuk yuran tahunan dan RM1 untuk gambar) untuk keahlian dewasa.

Jangan berlengah lagi, jom ke PAPG!! @ layari http://mppg.gov.my/Kemudahan/kemudahan.htm
video