Thursday, September 18, 2008

Juadah Ramadhan dan Lempeng Nenek

Sepanjang Ramadhan ini, baru 2 kali ana berkesempatan ke Pasar Ramadhan di Taman Mawar. Penjual pun taklah ramai sangat. Tak seperti di Pasar Ramadhan di Taman Air Biru. Juadahnya biasalah, lauk pauk, kuih muih dan pelbagai jenis air. Kalau bawa anak-anak, memanglah macam-macam yang mereka hendak, tak dibelikan kesian sebab dah sehari suntuk belajar berpuasa, so ikutkan ajelah...
Namun yang menarik perhatian ana adalah "gerai lempeng 60'an" oleh seorang pakcik. Rasa-rasanya tahun sebelum ini tak ada, tahun ini baru timbul. Seingat ana yang berasal dari kampung ni, (Kg. Sungai Karang, Kuantan), waktu kecil-kecil dulu, mak selalu buatkan lempeng, pelbagai jenis lempeng, ada lempeng kelapa, lempeng pisang, lempeng sagu dan lempeng tepung semata-mata dan dicecah dengan gula atau ikan masin. Itu cerita tahun 60 'an tapi dah masuk tahun 2008 ni, lempeng dah ada harga. Lempeng kosong harga RM1.00 dan lempeng kelapa berharga RM1.50. Itu pun berkerumun orang nak membeli.
Ana teringat bila berkunjung ke Kg. Plentong Tengah, anak-anak mesti mencari lempeng Nenek Ramlah (Ibu angkatku yang menjaga Along dari usia 2 bulan hingga 7 tahun). Lempeng nenek juga yang sedap. Semoga Nenek Ramlah sihat-sihat selepas operation baru-baru ini.

Baru-baru ini, adik bongsu ana yang tinggal di Kuala Lumpur datang ke rumah, kebetulan ada urusan kerja dan sempat berbuka di sini. Menurut beliau, di KL dah tak jumpa lagi harga kuih 3 seringgit. Kat sana rata-rata harga kuih 5 keping 2 ringgit. Suami isteri bekerja, tak sempat nak memasak untuk juadah berbuka, beli aje lebih mudah tetapi kekadang tu makanan yang dibeli tak ada rasa, dan cepat basi. Beginilah kehidupan di bandar, semakin maju kita, semakin tinggi yang perlu kita bayar untuk menampung kos kehidupan. Itulah dunia.

No comments:

Post a Comment