Tuesday, March 16, 2010

HALALAN TOYYIBAH

Hati-hati walaupun ada logo halal

Itulah tajuk utama majalah Milenia Muslim Edisi Mac. Banyak info-info dan fakta-fakta yang tidak kita ketahui disebalik makanan @ minuman yang ada di dapur-dapur rumah kita. Ana sekadar ingin berkongsi kerana makanan yang halal lagi baik ini adalah yang dituntut oleh syarak seperti firman Allah SWT 
TQS Al-Baqarah: 168:
 "Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu."
 TQS Al-Maidah: 88:
"Dan makanlah dari rezeki yang telah diberikan Allah kepada kamu, iaitu yang halal lagi baik dan bertakwalah kepada Allah yang kepadaNya sahaja kamu beriman. "
Peranan kita sebagai ibu dan bapa adalah untuk memastikan bahawa makanan dan minuman yang diberikan kepada  anak-anak adalah halalan toyyibah  kerana kadangkala tanpa kita sedari, makanan @ minuman ini yang sering kita berikan kepada anak-anak.
Dan pada masa yang sama juga waktu ana mencari info-info, terjumpa fakta yang menarik ini. Baca di SINI
Kemungkinan besar juga sebahagian dari kita pun dah pernah singgah di tempat ini, almaklum ajelah, berjiran dengan kawasan tempat tinggal kita.
Semoga sedikit info ini menjadi pedoman dan membuahkan kePEKAan pada diri kita sendiri dan kawan-kawan jika dikongsi bersama-sama.




No comments:

Post a Comment