Thursday, March 25, 2010

HUJAN OH HUJAN

Hujan rahmat melimpahi bumi Pasir Gudang.
Setelah sekian lama kemarau dan rumput-rumput dah bertukar warna coklat, kebakaran semak-samun di sana sini, akhirnya hujan turun hampir setiap hari di bumi Pasir Gudang. ALHAMDULILLAH.
Tetapi manusia ini kadangkala tidak pernah bersyukur dengan anugerah ALLAH. Dah dapat hujan, katanya leceh sebab susah nak keluar pergi kerja, anak-anak nak gi sekolah, kain tak kering dan mengganggu aktiviti seharian. .
Kemarau berpanjangan merungut pulak sebab badan berpeluh, rimas, air-cond kena pasang berpanjangan (itupun kalau rumah ada air-cond), nanti bil TNB naik, ada aje yang tak kena.  

Berikut adalah sebahagian daripada ayat-ayat dalam Al-Quran tentang hujan bagi orang-orang yang BERFIKIR DAN BERIMAN.

1) TQS Al-Araf 7:57
"Dan Dialah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan ia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya)". (57) 

2)  TQS Al-An'am 6: 99
"Dan Dialah yang menurunkan hujan dari langit lalu Kami tumbuhkan dengan air hujan itu segala jenis tumbuh-tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma), dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman." / (99) 

3) TQS Yunus 10: 24
"Sesungguhnya bandingan kehidupan dunia hanyalah seperti air hujan yang Kami turunkan dari langit, lalu (tumbuhlah dengan suburnya) tanaman-tanaman di bumi dari jenis-jenis yang dimakan oleh manusia dan binatang bercampur-aduk dan berpaut-pautan (pokok-pokok dan pohonnya) dengan sebab air itu hingga apabila bumi itu lengkap sempurna dengan keindahannya dan berhias (dengan bunga-bungaan yang berwarna-warni) dan penduduknya pun menyangka bahawa mereka dapat berbagai-bagai tanaman serta menguasainya (mengambil hasilnya) datanglah perintah Kami menimpakannya dengan bencana pada waktu malam atau pada siang hari lalu Kami jadikan ia hancur-lebur, seolah-olah ia tidak ada sebelum itu. Demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu bagi kaum yang mahu berfikir (dan mengambil iktibar daripadanya)" (24)



1 comment:

  1. Maka benarlah firman Allah, Nikmat Tuhan kamu yang manakah yg kamu dustakan.Begitulah kita semua selalu buat dosa kering tanpa kita sedar. Istifar banyak2....

    ReplyDelete