Friday, September 11, 2009

ISLAM MENJAMIN KESEJAHTERAAN WANITA

Begitulah tajuk Forum Muslimah yang dianjurkan oleh Tadika Pintar Bistari pada Ahad ini, di TS Hotel, Taman Scientex bermula 8.30 pagi ~ 12.30 tengahari. MASUK ADALAH PERCUMA.
Tapi sayang seribu kali sayang, yang amat menyedihkan dan amat mendukacitakan ana adalah penyertaan dari para ibu-ibu hanya sekitar 23 orang saja (yang confirm mahu hadir). Angka yang jauh tersasar dari jumlah murid-murid tadika ana sendiri.
Berkenaan forum ini, ana pernah menghadirinya di Bangi pada bulan lepas dan ternyata kupasan tentang kesejahteraan wanita yang dilihat dari berbagai sudut amat merangsang pemikiran. Lebih-lebih lagi dari sudut perundangan yang kupasannnya telah dibuat oleh seorang peguam.
Ahli-ahli panel diimpot khas dari Kuala Lumpur dan mereka ini bukan calang-calang orangnya. Memandangkan forum ini amat bagus, jadi ana mengambil inisiatif menganjurkannya di sini agar orang-orang Pasir Gudang, Johor Bahru dan sekitarnya dapat sama-sama berkongsi maklumat tanpa perlu mengeluarkan duit yang banyak untuk mengisi minyak kereta dan tidak perlu membayar tol. Cuma sedikit masa saja yang diperuntukkan untuk sama-sama duduk dan mendengar kupasan-kupasan berkaitan wanita dan isu-isu yang berkaitan dengannya. Berdoalah agar pengorbanan masa kita mendapat balasan baik dari Allah Azzawajalla.
Dari Al-Quran Surah Al-Mujadalah:11, Allah berfirman,
"Allah mengangkat (darjat) orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat"
Sabda Rasulullah saw: "Menuntut ilmu itu wajib bagi setiap Muslim"
(Hadis riwayat Ibnu Adi dan Baihaqi dari Anas ra at-tabrani dari Al-Husain bin Ali)
Insyaallah, sekiranya kita menjadikan forum ini sebagai satu majlis ilmu, ganjaran pahala dari Allah akan kita perolehi dan mudah-mudahan akan berlipat kali ganda di bulan Ramadhan ini.
Ana juga memohon diberikan pahala yang sebanyak-banyaknya dari Allah kerana menganjurkan forum ini yang biasanya setiap program tadika memang ada bayaran tapi untuk forum ini, dibuat secara percuma.
Pesan ana: Sila war-warkan forum muslimah ini kepada sesiapa saya yang anda kenal dalam usaha menuntut ilmu. Mudah-mudahan usaha anda yang sedikit itu akan mendapat ganjaran yang besar dari Allah SWT. Amin

No comments:

Post a Comment