Thursday, September 10, 2009

SURAT MERAH








Selepas naik aje sekolah setelah cuti pertengahan semester 2, mungkin ada di kalangan ibubapa yang terkejut kerana menerima surat cinta berwarna merah. Tak lain tak bukan adalah, surat tuntutan kerana tunggakan yuran. Memandangkan jumlah yang tertunggak yuran melebihi 80 orang, maka terpaksalah pihak pengurusan bertindak sedemikian. Kalau sekadar 2, 3 orang, ana pun boleh pejam sebelah mata. Ana pun faham, bulan raya, banyak persiapan yang perlu dibuat oleh ibubapa untuk menyambutnya tetapi yuran persekolahan anak perlulah dibayar seperti biasa. Yang banyak tertunggak adalah untuk bulan Ogos, tak termasuk untuk bulan September dan pengesahan tahun 2010. Dan yang parahnya, sampai tertunggak 3 bulan, tak termasuk bulan September. Surat tunggakan ini bukannya tidak pernah diedarkan tetapi mungkin sebab tidak berwarna merah, jadi mungkin ibubapa mengambil sikap "tak apa dan tunggulah". Hinggakan gurubesar-gurubesar ana dah "naik segan" nak telefon ibubapa nak tanya tentang tunggakan yuran.
Ana ambil satu kes benar yang berlaku di salah sebuah cawangan bila guru memberikan surat tunggakan putih kepada anak. Anak itu berkata:
"Cikgu, tak payahlah bagi surat lagi, kalau cikgu bagipun, nanti mak akan buang dalam tong sampah aje"
Cikgu menelefon ibu berkenaan. Ibu itu menjawab dengan nada marah:
"Cikgu, saya tahulah nak bayar, Kalau ada duit saya bayarlah". Terkelip-kelip mata cikgu ana dengan jawapan itu, walhal kami minta hak kami yag dahpun 3 bulan tertunggak. Sebab itu ana katakan tadi, cikgu ana dah "baik segan" nak telefon.
Pada suatu hari, ada satu sms hinggap di handphone ana dan tertulis:
"Baru sebulan tunggakan pun dah nak ambil tindakan...mcm mana anak bangsa sendiri nak maju"
Ana terfikir. Apa hubungan tunggakan yuran dengan menolong anak bangsa? Ana cuba menghubungi pengirim sms berkenaan untuk menerangkan keadaan sebenar tapi tak berjaya dan agar diterangkan apa maksud yang tersirat dari yang tersurat dari sms berkenaan. Ketahuilah, bukan tuan/puan seorang aje tak tertunggak yuran, tetapi melebihi 80 orang, jadi hitung2lah berapa yang perlu pihak kami menangung jumlahnya. Itu baru satu bulan. Kalau ada 2 dan 3 bulan, tak ke haru pihak pengurusan.
Pihak tadika mengambil amanah yang telah diberikan oleh ibubapa sekalian dan ana minta juga agar amanah yang kami terima itu tidak disia2kan.
Ana menerima juga beberapa call yang minta jasa baik untuk membayar sebahagian dan sebahagian selepas raya, ana ni bukalah manusia yang zalim dan tidak tahu masalah orang lain, apatah lagi dalam keadaan ekonomi gawat dan banyak kilang-kilang ditutup tapi kenalah berbincanglah. Itulah yang sebaiknya.
Dan ada juga kes yang bayaran Ogos telah dibayar tapi November belum bayar, Itu kami anggap tertunggak juga sebab procedure TPB, yuran November perlu dibayar pada bulan Jun. Jadi bila dah sampai September, itu juga dianggap tertunggak.
Akhir kalam, kepada ibubapa yang menerima surat merah, terima kasih kerana membayar tunggakan tersebut dan sekiranya ada kesalahan pihak kami dalam merekod dan mengemaskini yuran, kemaafan yang ana minta.
Setiap permasalahan, pasti ada jalan penyelesaiannya.



No comments:

Post a Comment