Monday, October 12, 2009

WARKAH YANG TAK KESAMPAIAN

Assalamualaikum,
Semoga abang dan adik-adik sihat-sihat aje di rumah. Ibu dan abah, sihat aje, cuma ada batuk-batuk dek kerana cuaca di Mekah yang kurang menyenangkan. Ibu baru aje habis solat maghrib pada 5.50 petang tadi. Masa untuk isyak pada 7.20 malam. jadi ibu luangkan sikit masa untuk menulis pada abang.
Dalam waktu-waktu macam ini, kalau di rumah, tentu aje abang sibuk dengan rutin harian especially bila dah naik sekolah ni. Macamana agaknya dengan sesi persekolahan baru ni. Yelah, abangkan nak ambil PMR tahun ni. Ibu rasa dah tentunya abang dah membuat azam untuk belajar bersungguh-sungguh selepas 2 tahun abang bersantai. Ibu mengharapkan kejayaan abang di dunia, lebih-lebih di akhirat. Mungkin selama ibu menunaikan fardhu haji ini, abang tidak mendatangkan masalah pada Cik Non, Andak dan Abang Hafidz. Abang kan dah besar, dah boleh menggunakan akal fikiran untuk menilai yang buruk dan yang baik. Di dalam solat, ibu sentiasa mendoakan abang dan adik-adik agar menjadi anak-anak yang soleh dan solehah, berjaya dunia dan akhirat, menghormati yang tua dan menyayangi yang muda kerana itu adalah tuntutan dari Allah SWT. Ibu masih ingat bagaimana janji abang untuk mendoakan ibu setiap kali solat dengan membaca 'doa ibubapa' serta membaca Al-Quran.
Lagi 5 hari, umat Islam di sini akan wukuf di Arafah dan inilah kemuncak haji. Pada waktu inilah, umat Muhammad diberikan berbagai dugaan dan cabaran. Mudah-mudahan ibu dapat melaluinya dengan penuh kesabaran. Mungkin berkat dari doa abang dan adik-adik. Ibu minta maaf kerana tidak dapat menyediakan keperluan persekolahan abang sendiri. Kami telah dijemput menjadi tetamu Allah. Kami redha dan akan menjadi lebih berlapang dada sekiranya abang menjadi contoh yang baik dan pembimbing kepada adik-adik.
Alangkah seronoknya sekiranya abang dan adik-adik dapat bersama-sama ibu dan abah di waktu ini. Mungkin 5 tahun akan datang dan sekiranya diberikan kelebihan rezeki, lebih awal dari itu. Insyaallah.
Mungkin waktu-waktu sebegini, abang sedang menelaah pelajaran @ buat homework. Itu sepatutnya tanggungjawab abang sebagai seorang pelajar dan anak yang baik..
Hari berganti hari dan tanpa disedari, lagi 3 minggu ibu akan balik menemui abang dan adik-adik. Itupun sekiranya dipanjangkan umur. Sekiranya ajal ibu di bumi Mekah ini, diharap abang redha menerimanya. Ibu rasa sampai di sini sahaja. Akhir kalam, salam sayang dan peluk cium untuk abang dan adik-adik dari ibu dan abah di Mekah Al-Muqarramah. Doakan kami mendapat haji yang mabrur. AMIN

Dari ibu,
Masjidil Haram
04-01-2006 (7 malam)

Begitulah warkah yang tidak kesampaian....kerana dia telahpun tiada, yang telah lama kusimpan dan akan tetap dilipatan memori



2 comments:

  1. Isi warkah mungkin tak kesampaian, tapi doa ibu kepada anaknya dlm setiap detik nafasnya pasti sampai kepada penciptanya. Percayalah janji Allah itu benar...Teruslah berdoa.

    ReplyDelete
  2. Salam persaudaraan buat puan dan suami. Semoga tabah menghadapi dugaan.. dan percayalah.. Allah lah perancang yang paling baik...Pasti ada hikmah atas setiap kejadian..

    ReplyDelete