Tuesday, October 6, 2009

KEMBALI KE SEKOLAH

Setelah 10 hari bercuti raya, anak-anak kembali ke sekolah. Ceria tampak di wajah-wajah comel mereka. Mana tidaknya, hari rayalah hari yang paling gembira buat anak-anak. Dapat baju baru, kurang-kurang 2 pasang, mungkin lebih lagi. Dapat balik kampung, jumpa atuk nenek dan sedara-mara. Dapat duit raya.... berkeping-keping, ada biru, ada hijau dan ada merah. Dan masing-masing asyik mengira duit, bagi yang pandai math. tu, no hal untuk mengira duit raya sebab mereka dah pun belajar pasal 'money'. Tak kurang yang minta untuk disimpan dalam bank, sikap yang perlu dipupuk semenjak kecil, agar bila besar nanti duit dah ada untuk sambung belajar, tak perlu meminjam dengan PTPTN yang ada unsur-unsur riba.
Bagi ibubapa, ada yang menggaru kepala. Terlebih budget itu biasa la bila ada perayaan seperti ini. Mana nak buat open house, mana nak tunggu gaji bulan depan, mujurlah anak-anak ada banyak duit raya, bolehlah ayah ibu pinjam jap, nanti dapat gaji, ayah ibu ganti ya....
Guru-guru ana pun seronok juga, sana sini dapat makan free bila ada ibubapa yang buat open house, moga-moga rezeki ibubapa ini bertambah lagi dengan kunjungan dari cikgu-cikgu ana.
Dan ana pula, 10 hari bercuti rasanya memanglah lama untuk anak-anak ini walhal banyak perkara yang bolah dipelajari sekiranya mereka naik sekolah cepat. Kerana bermula minggu depan (12 ~ 15 oktober), peperiksaan akhir semester akan bermula. Dan mereka sekarang ini sedang pulun ulangkaji. Dan cikgu yang berkenaan sedang pulun menyediakan kertas peperiksaan sementara ana sendiri pulun membuat perancangan utuk menyambut 2010.
CEPATNYA MASA BERLALU....


No comments:

Post a Comment