Tuesday, October 20, 2009

MACAM-MACAM DEMAM

Negara baru aje dilanda demam H1N1 dan nampak gayanya semakin hari semakin reda. Tiadalah lagi menteri yang bertanggungjawab keluar berita perdana mengisytiharkan angka penghidap baru, angka berapa yang disahkan positif  H1N1 seterusnya angka kematian.
Di sekolah rendah demam exam UPSR dahpun berakhir, diikuti dengan pelajar-pelajar tingkatan 3 yang baru aje merdeka dari PMR. Cuma aje yang belum lagi adalah calon-calon SPM
Di TPB demam exam bermula dari 12 ~ 15 Oktober lepas.

Mak ayah pula yang gabra. 

"Anak aku jawab bendalah hari ni" Mungkin itu fikir mereka

Sebaliknya anak-anak...
Alah, kacang ajelah ayah............. ujar mereka dengan penuh yakin.

Yelah, mereka dah terbiasa dengan lembaran kerja (worksheet) setiap minggu. So benarlah kata-kata itu. Cuma ibubapa aje yang bimbang anak tak dapat markah 100. Kami guru-guru TPB kalau boleh tak nak kasi markah 100 sebab nampak macam senang sangat. Senang tak senang, nanti mak ayah tengoklah soalan-soalannya nanti, apatah lagi soalan-soalan kelas bistari. Kalau salah tu, biasalah, careless mistake walaupun telah diingatkan oleh guru-guru agar semak balik jawapan.
Dan yang tak sedap dengarnya, ada ibubapa yang kata tak tahu ada exam minggu ini sebab tak dapat surat makluman. Rasa ana selain dari surat makluman, takwim telah diberikan, dalam website tadika pun ada dinyatakan. Guru-guru pun dah berbuih mulut minta anak didik ulangkaji di rumah. Telefon dan Handphone tadika sentiasa bersedia menerima panggilan. Dan ana pun pening juga memikirkan kat mana silapnya.????.
Semoga segala salah silap menjadi pengajaran buat semua, apatah lagi kami warga TPB yang sentiasa jadi sasaran segelintir ibubapa yang tidak puas hati. Ana doakan semoga Allah memberikan kekuatan kepada kami semua dalam memikul amanah yang diberikan. Kepetahan, kebijakan dan kenakalan anak-anak sebenarnya penawar buat  kami, guru-guru tadika. Kepada ibubapa yang sentiasa menghargai kami,  bukan hadiah yang kami dambakan, sebaliknya "TERIMAKASIH CIKGU (dalam nada Upin & Ipin), itupun dah memadai. Wallah hu'alam


No comments:

Post a Comment