Sunday, April 25, 2010

KEPRIHATINAN IBUBAPA

Dear PintarBistari teachers & management,
Assalamualaikum.
First of all, we would like to extend our appreciation & thanks for developing our kid Nurul Hureen Ain being a better knowledgable young girl. It's really fun listening to her sharing her story of great class, teachers, friends and of course, knowledges she been taught at school. We understand that dealing with young kids is not an easy simple task and of course, demands a lot, lot of patient.

Just a quick one. There was an incident of chokage at a nursery which claimed death of a baby boy recently. Understanding PintarBistari is also dealing with young kids, we wish we could share one useful link that may help should such chokage incident happen. Nauzubillah.

http://www.redcross.org.uk/standard.asp?id=75052#section1 

This website provides video and illustrations on first aid for choking. No doubt, proper practice makes perfect. As long as we know, Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM) is providing first aid training and we also would like to suggest that PintarBistari could have one first aider at each branch prior attending medical assistance. 

Lastly, thank you again for sharing your knowledges with our kid. :)

Thank you.

Regards,
Nazrul Azmi Md Nasir & Nurul Najwa Bina Abdullah
Parent of Nurul Hureen Ain

Terimakasih di atas keprihatinan dan info dari pihak tuan.
Beginilah catatan yang telah diemailkan kepada ana oleh salah seorang daripada ibubapa anak didik kami. Keprihatinan tentang langkah-langkah keselamatan yang perlu ada di setiap tadika @ taska yang mengendalikan anak-anak kecil. Perkara ini adalah rentetan dari kematian seorang kanak-kanak lelaki berumur 10 bulan akibat tercekik bebola ikan di Tampin pada pertengahan bulan April ini.
Cadangan tuan untuk meletakkan seorang first aider di setiap cawangan adalah amat baik tetapi dalam masa yang terdekat ini tidaklah  dapat pihak kami jadikan kenyataan.
Cuma dalam masa yang terdekat ini, insyaallah semua guru akan didedahkan dengan latihan kecemasan. Sekiranya pihak tuan @ ibubapa yang lain mempunyai kepakaran @ kepandaian dalam perkara ini, sila hubungi ana dan kita boleh uruskan satu sesi latihan bersama.
Tentang kematian, memanglah tidak dapat diduga. Kematian itu telah pasti tetapi bila, bagaimana dan dimana itu bukan urusan kita. Bila perkara ini berlaku di taska @ tadika, pengusaha akan dituding jari, katanya akibat kecuaian tetapi bila perkara ini berlaku di rumah @ bersama-sama ibubapa, adakah ini kecuaian ibubapa dan mereka juga akan dipersalahkan?  Sama-samalah kita memikirkannya.
Bagi ana, redhakan setiap kematian. Itu adalah qadha Allah. Contohnya dengan apa yang telah berlaku pada salah seorang anak didik kami di cawangan Tamam Kota Masai (1) baru-baru ini. Mati lemas di kolam renang, di Langkawi. Kalau diikutkan logik, memang tak logik sebab waktu tu bukannya cuti sekolah, jauh di utara lagi. Tetapi seperti yang ana katakan tadi, bila ajal dah tiba, bila, bagaimana dan di mana, tidak kita ketahui, namun ianya tidak akan dicepat @ dilambatkan walau sesaat sekalipun.

No comments:

Post a Comment