Wednesday, November 3, 2010

FENOMENA BORANG HIJAU

Borang hijau ini adalah borang bantuan prasekolah swasta yang telah diedarkan pada hari Khamis dan perlu dihantar dengan lengkapnya pada hari Jumaat. Alhamdulillah, lebih dari 300 borang yang telah pihak kami terima dan akan disalurkan ke kementerian. Kami sebagai orang tengah hanya menyediakan data-data yang diperlukan. Dipilih dan dapat bantuan atau tidak, itu bukan kuasa kami. Mudah-mudah, semuanya dapat. Kerajaan bermurah hati nak kasi bantuan, ambil ajelah. Mungkin ada udang disebalik batu. dah nak pilihanraya tahun depan. Bagi yang 6 tahun 2010, kalau dapat akan dihubungi oleh pihak TPB. Bagi yang 5 tahun, boleh aje ditolak dengan yuran 2011 nanti. Berapa RM yang boleh dapat, ana sendiri pun tidak tahu maklumat sebenarnya. 

Pagi sabtu lepas, hari bekerja di TPB. Pejabat pengurusan TM1 seperti bilik urusetia SPR pula. Prose key-in data dalam format yang disediakan. Sebelumnya, ana dah masukkan nama semua murid dalam format tu, jam 2 pagi bari siap. Mujurlah, data murid dah sedia ada, tak perlu key-in satu persatu. Hanya copy dan paste tapi kalau dah ramai muridnya, jenuh jugalah. Esok paginya, guru-guru key-in data dari borang yang telah dikembalikan.7 orang telah dikerahkan. Setengah hari pun tak siap juga, bertukar tangan kepada yang sukarela menawarkan diri, dan imbuhannya adalah nasi ayan penyet sebagai makan tengahari.
Tak habis kat situ, kemaskini ana yang buat sebab perlu disemak agar semuanya betul tapi yang peningnya bila ada maklumat yang diberikan tertukar @ tidak lengkap. Kena call lagi ibubapa untuk kepastian.

Beginilah fenomena borang hijau 2010. Ahhhh, penatnya.
Untuk 2011, permohonan adalah melalui pendaftaran melalui E-kasih secara online. Rajin-rajinlah melawat website JPNJ untuk info.    Lihat link ini

 

No comments:

Post a Comment