Tuesday, October 5, 2010

PMR......SRP

Hari ini Kak Nini menduduki peperiksaan PMR di SMK Pasir Gudang 1. Ana teringat waktu ambil SRP pada tahun 1982. Sekarang ni dah tahun 2010. Dah lama sangat tu. Waktu tu di Sek Men Beserah, Kuantan. Masih teringat lagi muka cikgu-cikgu kat sekolah tu. Cikgu Zaleha, mungkin dah bersara, dan sekarang dengar kata adiknya pulak, Zarina yang sama kelas dengan ana yang mengajar di sekolah tersebut. Dari SMK Beserah, ana beralih ke SMART (Sek Men Abd. Rahman Talib), Kuantan ambil science stream, tapi tak lama, sebab tak boleh bawa subject pure science.  Alhamdullillah dapat tawaran ke Sek Men Teknik, Kuantan aliran perdagangan, Tahun pertama dibuat di situ.  
Waktu belajar, ana bukanlah yang pandai, tapi rasanya berkat usaha dan kesungguhan yang mungkin membuatkan ana meningkat dari satu tangga ke satu tangga. Datang dari kalangan keluarga susah, selalu menolong emak ke kebun getah (bukan kebun getah sendiri). Tolong emak kutip sekerap yang baunya, fuhhhh....
Tolong emak memesin getah, dari pusingan yang ringan hinggalah pusingan yang berat (bila dah letak bunga). Waktu tu form 1, sekolah petang di SM Beserah. Tolong emak waktu pagi,  dan kalau waktu tengahari nak pergi sekolah, kalau tak ada bas tambang, terpaksa jalan kaki dari Sg. Karang ke  SM Beserah. jauh tu. nak menapak...... Tapi itulah kenangan hidup yang tak dapat dilupakan. kaperitan menjalani kehidupan yang serba kekurangan. Kenapa bercerita kish lama ya?
Yelah, anak-anak sekarang, terlalu banyak senangnya. Pergi balik sekolah, dihantar dan diambil depan sekolah. Anak-anakku tidak diajar dengan kemewahan walaupun rasanya mampu diadakan. Cuma mengharapkan dapat belajar dengan bersungguh-sungguh, bukan untuk kepuasan ibu abah tapi untuk kepuasan diri sendiri.
SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN ANAKKU, NINI & KAWAN-KAWANNYA di 3KAA1 DAN ANAK-ANAK DIDIKKU SPT  NADHIRAH DAN YANG LAIN-LAINNYA. SEMOGA SUKSES HENDAKNYA.

No comments:

Post a Comment