Tuesday, October 26, 2010

SEMOGA CEPAT SEMBUH

Cerita 1 
Rabu minggu lepas, ana, Teacher Su, Teacher Shawa dan Teacher Norifah berkesempatan ke Hospital Sultanah Aminah kerana menziarahi Teacher Faizah (GB Taman Scientex 1) yang telah dimasukkan ke wad kerana jangkitan kuman dalam paru-paru. Waktu melawat adalah jam 1 tengahari dan kami sampai 5 minit sebelum waktu melawat tu. Aduh, bukan main susah nak cari tempat parking, semuanya penuh. Berderet-deret kereta menunggu giliran masuk ke tempat parking, manalah tahu kot-kot ada rezeki, dapat juga memakir kat situ tapi kalau dah penuh tu, tak ada peluanglah nak memakir.
Akhirnya ana terpaksalah memakir di tempat yang tidak sepatutnya. Tetapi kalau dibuat perkiraan, tak adalah menyusahkan orang lain dan tidaklah menganggu lalulintas ketika itu. (saja menyedapkan hati)
Teacher Faizah dimasukkan ke Wad Cempaka. Taklah susah sangat nak cari sebab mulut ada dan ringan untuk bertanya. Kat bahagian bawah wad itu, under construction dan ditutup. Jadi tingkat 2 digunakan untuk mengisi ruang, Ruang yang sepatutnya mengisi 6 pesakit, ditambah menjadi 8 pesakit. Ruang koridor juga diisi dengan katil pesakit dan pesakitnya sekali. Amatlah tidak selesa ana yang melihat, apatah lagi pesakit-pesakit yang menghuni di situ. Jauh bezanya dengan wad di HSI (Hospital Sultan Ismail) yang keadaannya lebih selesa dan teratur. 
Ditanya kenapa tidak ditempatkan di HSI, Teacher Faizah menyatakan bahawa penyakitnya memerlukan perhatian ramai doktor, sebab itulah terpaksa dihantar ke HSA. Kami pun taklah berlama sangat disitu, dikhuatiri mengganggu pesakit yang nak berehat. Dalam pada tu Teacher Su ralit memerhatikan seorang pesakit yang terlalu kurus badannya, sedang bersolat sambil duduk di atas katil. 
"Nape su?", tanya ana
"Tengok kak, sakit pun masih ada kederat nak bersolat, kita  yang sihat ni ada yang termiss jugak", katanya dengan nada sayu.
"Itulah Islam. Bila sesuatu telah ditaklifkan ke atas seseorang, tiada lagi dolak-daliknya. semuanya telah diberikan petunjuk. Waima dalam bersolat, tak boleh berdiri, boleh duduk, tak boleh duduk, boleh berbaring, sehinggalah kepada isyarat mata sekalipun. Itulah kewajipan namanya yang mesti untuk dipenuhi dalam apa jua keadaan sekalipun. tiada kompromi' hujah ana.

Ana menunggu sehingga pesakit itu habis bersolat untuk bertanya khabar. Kami berbual sebentar. Katanya sekarang ni doktor kata sakit paru-paru dan jantung, sebelum ni kanser payudara, dah pun dibuang. Badan teramat kurus, mungkin kesan kimoterapi sebelum ini. Alhamdulillah, dalam menerima ujian dari Allah, beliau masih mampu untuk beribadah. Itulah kekuatan yang telah dianugerahkan oleh Allah kepada beliau. Tak semua orang mampu untuk berbuat demikian. Semoga mendapat iktibar kepada semua.
Dan pada Sabtu lepas Teacher Faizah dahpun dibenarkan keluar dari HSA dan masih meneruskan cuti sakit dan berehat di rumah. 

Cerita 2
Petang Ahad lepas, dapat sms dari Teacher Su, ayahnya Pak Saat dimasukkan ke ICU HSI kerana kompilasi jantung dan paru-paru. Dan sampai saat ini masih berada di sana. Menurut doktor, keadaanya stabil tetapi kritikal (adakah sama maknanya dengan kritikal tapi stabil ???)

Kepada kedua-duanya, kami warga TPB mendoakan semoga cepat sembuh.


No comments:

Post a Comment