Friday, August 8, 2008

LAMA MENYEPI

Begitu cepat masa berlalu. Dah hampir sebulan ana tidak menulis di blog ini. Rasanya banyak yang hendak diceritakan. Aktiviti tadika, pengalaman di negara Yaman dan rutin-rutin seharian yang tak habis-habis. Allah menganugerahkan manusia dengan 24 jam sehari semalam. Kenapa ada yang tak cukup 24 jam itu dan minta ditambahkan beberapa jam lagi sehari semalam. Tak mungkin kan!!!
24 jam itu bagaimana kita habiskan? Berapa jam yang kita habiskan dengan menuntut ilmu? Berapa jam yang kita telah habiskan dengan dakwah? (Menuntut ilmu dan berdakwah itu adalah kewajipan setiap muslim lelaki dan wanita)
Dengan kehidupan yang memburu material semata, menuntut ilmu dan dakwah ditinggalkan walhal itulah nanti yang akan ditanya oleh Allah di akhirat nanti. Apa ya yang akan kita jawab di depan Allah nanti kalau itu yang tidak kita cari dan bekalkan mulai dari sekarang? Semoga kita sama-sama berusaha mencari redha Allah dengan bersegera melaksanakan apa yang diperintahkan Allah kepada kita semua sementara kehidupan yang sementara ini dipinjamkan kepada kita.
Allah swt berfirman:
"Dan bersegeralah kamu kepada keampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luas seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa" (TQS Al-Imran 3:133)
Firmannya lagi:
Sesungguhnya jawapan orang-orang mukmin bila mereka dipanggil kepada Allah dan RasulNya agar rasul menghukum(mengadili) diantara mereka, ialah ucapan: "Kami mendengar dan kami patuh." Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung. Dan barangsiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya dan takut kepada Allah dan bertakwa kepadaNya, maka mereka adalah orang-orang yang mendapat kemenangan. (TQS An-Nur 4:51 ~ 52)

"Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang beriman dan perempuan mukmin, apabila Allah dan RasulNya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan RasulNya, maka sungguh dia telah sesat, sesat yang nyata. (TQS Al-Ahzab 33:36)

No comments:

Post a Comment